söndag 4 december 2011

Frälsarkransen III

I det förra inlägget skrev jag att de olika pärlorna i Frälsarkransen symboliserar olika viktiga delar av tillvaron. Som exempel nämnde jag de sex ovala pärlorna som kallas tystnadspärlor. I det här inlägget ska jag försöka säga något om den stora gula eller gyllene pärlan - Gudspärlan.

När det gäller Frälsarkransen så får man naturligtvis använda den precis hur man vill, det har getts ut flera böcker som beskriver olika sätt att använda den. Det viktiga är ju att den blir till hjälp för mig i min relation till Gud, mig själv och andra människor. Känns den bara jobbig eller onödig är det ju bara att sluta använda den...

Den första pärlan handlar om att flytta fokus från sig själv till något större, att sträcka sig mot det som inte låter sig beskrivas helt och fullt. Den är Frälsarkransens början och slut, ursprung och mål. Vill man kan man vid varje pärla stanna upp en stund och säga eller läsa något. Vid Gudspärlan brukar jag säga:
Du är gränslös
Du är nära
Du är ljus - jag är Din
Gränslös - finns överallt, är inte begränsad
Nära - är på något sätt närvarande och nära överallt, även hos mig
Ljus - det goda, positiva, kärleksfulla som jag också vill vara en del av eller få mer av

Jag tror att det är viktigt att hitta en bekännelse som man känner att man bottnar i, ibland kanske man inte känner att man har tro för mer än:
Gud om du finns....vill jag tillhöra dig
Sen kan man naturligtvis bygga på med annat som man tycker passar bra. Samtidigt tror jag att det finns en poäng med att hålla sig till något kort och enkelt.

Kanske är det så att någon som läser det här blir sugen på att införskaffa en frälsarkrans. Bor du i närheten av Umeå kan du leta upp Din Bok. Annars finns den också att beställa på ett flertal ställen på nätet; bland annat här.

2 kommentarer:

  1. "Sen kan man naturligtvits bygga på med annat som man tycker passar bra"
    Om du utgår från dig själv och skapar en tro som passar just för dig så skapar du ju din egen religion. Det är ju Jesus som ska skapa i oss.
    Jag är vägen sanningen och livet säger Jesus. Ingen kommer till Fadern utom genom Sonen.

    Var väldignad!

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym, tanken är ju att man kan lägga till sådant som ryms inom gränserna för tron och som passar för den aktuella pärlan.

    Tack för kommentaren

    SvaraRadera