måndag 21 november 2011

Frälsarkransen - II

Foto: Alva
Som människa finns det en massa saker man måste förhålla sig till;
  • Hur ser jag på mig själv, mitt eget värde? 
  • Hur ser jag på andra människor?
  • Hur vill jag se på andra människor? 
  • Finns det något större än människan? 
  • Hur gör jag när jag misslyckas, när jag inte handlar så som jag tycker att jag borde?
  • Vad gör jag när allt känns hopplöst?
  • Finns det något beständigt?

En av tankarna med Frälsarkransen är att vara en hjälp att kontinuerligt reflektera kring de viktiga frågorna i livet. Svaren på frågorna kanske kan variera över tid men det är viktigt att reflektera kring dem och fundera på hur vi skulle vilja svara på dem. Till exempel så kan synen på mig själv och synen på andra variera men det är viktigt att fundera på hur jag skulle vilja se på mig själv och andra.

Tanken är att de olika pärlorna symboliserar olika delar av livet och tillsammans bildar en helhet som hjälper mig att få balans, prioritera rätt och inte glömma bort viktiga aspekter av livet.
Det finns till exempel sex stycken ovala pärlor som kallas tystnadspärlor och alla som lever i den här bullriga och stressade världen måste väl hålla med om att vi skulle behöva sitta still och vara tysta lite oftare...

Mer om de andra pärlorna kommer senare...

Det är Martin Lönnebo som har konstruerat Frälsarkransen och här finns en film där han berättar om hur han kom på idén till Frälsarkransen.

2 kommentarer:

  1. Med andra ord, låta tystnaden tala..

    SvaraRadera
  2. Precis - det är väl det där med en mun och två öron...

    SvaraRadera