tisdag 29 november 2011

Absolut rätt?

Klicka på bilden för att förstora
Tänk att vi har så lätt för att tro att just vi har rätt eller har kommit fram till den bästa lösningen.

I frikyrkliga sammanhang tror jag att det är rätt så vanligt att tänka så här och det kan ju delvis förklaras av att man från början har varit en rörelse som har protesterat mot det rådande synsättet på grund av att man kommit fram till hur det egentligen förhåller sig.
Man känner sig exklusiv och utvald och det blir sedan svårt att acceptera andra sätt att se på saken. Istället gör man vad man kan för att övertyga andra om att man har rätt. Inte de bästa förutsättningarna för dialog med andra ord.

Enligt wikipedia finns det över två miljarder kristna i världen, vilket man naturligtvis får ta med en nypa salt, det är ju inte alldeles enkelt att enas om en definition av kristendom.
I min ungdom trodde jag faktiskt att jag hörde till den lilla utvalda skara som hade kommit fram till den rätta tolkningen av bibeln och det blev lite omtumlande när jag insåg att det kanske inte var riktigt så enkelt.

Jag  kommer ihåg en seriestripp i tidningen Trots Allt (tyvärr nerlagd) där en person vid tidens slut mottar priset för absolut rätt livsåskådning...(ska försöka hitta den och lägg in i ett senare inlägg)

Jag tror att det är viktigt att reflektera kring den här frågan - är det verkligen rimligt att tänka sig att just jag har hittat den rätta vägen och att alla som tänker annorlunda har fel?
Kommentera gärna och berätta hur ni tänker...

11 kommentarer:

  1. Intressanta funderingar. Man får nog vara ödmjuk här. Bibeln tror jag har många bottnar. Man finner ständigt något nytt som man inte tänkt på tidigare. Och rätt vad det är ser man något som kan ruska om en ganska så ordentligt. Färdig undrar jag om man hinner bli på en livstid.

    När det gäller att finna den rätta vägen så tänker jag på vad Jesus sa, att han är vägen, sanningen och livet. Har man funnit honom så har man hittat den rätta vägen, det tror jag. Men det betyder inte att man vet bäst i allt.

    Överhuvudtaget så tror jag att väl mycket i kristna sammanhang har kommit att kretsa kring det intellektuella, att vi ska förstå. Är det så viktigt att vi förstår allt?
    /Set

    SvaraRadera
  2. Hej Patric!
    Hittade din blogg av en slump på Johanna Forsbergs facebooksida.
    Vilket spännande ämne du tar upp!

    Min lilla tanke är väl att det är av ren självbevarelsedrift man tänker att man har rätt tolkning.
    Det är så mycket svårare att leva "med öppna sinnen". Tyvärr. Vilket gör att människor kanske nöjer sig med sin tolkning och sin "värld".

    Det är förstås inte rimligt att tro att man har hela bilden eller sanningen. För hur sannolikt vore det liksom. Personligen tycker jag det är viktigt att försöka sätta sig in i andras sätt att se på saker...fast det är inte lätt att veta vad som är rätt, och man blir lätt lite galen/frustrerad!

    Hm. Ja, det var min tanke!
    /Johanna Tegnér

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren, det är nog så att det alltid kommer att finnas en marknad för enkla svar på svåra frågor. Det gäller väl att hitta någon sorts balans, något måste man nog ändå hålla fast i. Men jag tror att det i längden är oerhört viktigt att vara ärlig mot sig själv och inte medvetet lura sig själv i alla fall. Försöker man vara sann mot sig själv kanske man hittar fram till sanningen till slut...

    SvaraRadera
  4. Trevligt att du kommenterar Set, jag tror som du att vi intellektualiserar alldeles för mycket, jag tror inte att man behöver veta så mycket för att leva på ett bra sätt. Samtidigt lever vi i en kultur där vi förhåller oss till mycket genom att tänka och reflektera kring det och om det nu finns en Gud så tror jag nog att det går att närma sig honom på många sätt, med eller utan intellektet

    SvaraRadera
  5. Du kanske redan läst det men jag skrev ett inlägg för ett tag sedan där jag hämtade texten från min magisteruppsats. Hur som helst så är det inlägget relevant i sammanhanget:

    http://josefgustafsson.wordpress.com/2011/11/07/sanning-perspektiv-och-kristus/

    SvaraRadera
  6. Intressant !
    Jag tror att vi formas mycket av våra uppväxtförhållanden,släktträdet,vår kultur och vilka och vilket ( såsom läror eller annat)vi speglar oss i över huvudtaget.När vi tar emot Jesus som frälsare och Herre så flyttar Han in i ett hus som behöver restaureras och renoveras, men Han säger inte:-Fy så det ser ut här!Utan :- Jag älskar DEj. Jag har dött för Dej och jag har uppstått och segrat för Dej. Du kan sluta sträva i egen kraft . Låt mej vara Din frälsare och Herre och tro på mej , då ska det levande vattnet( Den Helige Andes vattenströmmar) strömma fram inom dej.Ät mitt kött drick mitt blod, säger Han.Den stora nåd jag får ta emot från Jesus i den dyrbara kärleksrelationen jag har till Honom,gör att jag kan säga Ja och nej till sånt som talar till mej i form av :- skulle Gud verkligen ha sagt att du inte får äta av det här trädets frukt, kunskapens frukt på gott och ont. Tack och lov så får jag förlåtelse för alla ggr jag låtit mej lurats av ormen och Jesus renar mej från alla orättfärdigheter i sitt blod , när jag i min naivitet trodde att alla har något jag kan" äta "av. Jag blir det jag äter och dricker .När jag speglar mej i Jesus och i Hans ögon. ser jag vem Han är och då blir jag lik Honom, Om jag försöker klä mej i " fikonlöv" för att skyla min nakenhet istället för Jesu rättfärdighet så får jag gå så tills jag tröttnat på strävandet. I sin kärlek så accepterar Han våra val men Han glömmer aldrig den dagen jag sa :- Jag vill att Du ska vara min Herre och frälsare, flytta in i mitt hjärta, även om jag inte förstod fullt vad jag lovade Honom när jag lovade mej till Honom så har Han lovat att aldrig överge mej Han lämnar till och med 99 får för ett som är bortsprunget och letar och hittar sitt älskade får, det är en tröst för mej. Han ser på mej och jag ser på Honom , Den fullkomliga kärleken, Jesus Kristus. För att göra en lång historia kort :D Jesus säger:- Jag är vägen , sanningen och livet .
    Det finns många som känner sej faderslösa, även kristna. Många gånger tror jag att vi inte accepterat Fadern som den Han visar sej vara genom Jesus .Många ,tror jag ,har inte tagit emot Fadern, genom Jesus , som är vägen till Fadern. Antingen så är de som den hemmavarande sonen i Bibelns berättelse eller så är de som den så kallade , förlorade sonen.

    SvaraRadera
  7. Jag har länge funderat på att skriva boken "Svåra frågor - enkla svar!" men det har inte blivit av... (skämt)

    SvaraRadera
  8. Elias, jag lovar att läsa den :)

    SvaraRadera
  9. Frågan är ju hur svartvit man ska vara, jag tror nog inte att du ansåg alla andra vara helfel utan bara lite fel.
    Hur vidsynt ska man vara och vilka gränser ska man dra.
    Många kristna tror ju på ett svartvitt slut efter detta jordeliv.

    SvaraRadera
  10. Ja du Björn, naturligtvis drar vi väl alla upp våra gränser och det är svårt att tala om det i allmänna termer. När det gäller det som eventuellt händer efter döden så är det ju rätt svårt att veta något om det - vi får vänta och se. Jag satsar nog på att göra det bästa av det här livet i första hand.

    SvaraRadera
  11. Jag tror inte på svart och vitt jag tror på svart och gult heja AIK/Janne Wiklund

    SvaraRadera