torsdag 24 november 2011

Optimerandets förbannelse

Vi lever verkligen i en tid när allt skall optimeras. Vi får mer och mer att välja på men samtidigt är det som att det blir viktigare och viktigare att välja rätt så att allting blir riktigt bra, för att inte säga bäst. Så här skriver wikipedia om att optimera:
Att optimera innebär att finna den bästa, "optimala", lösningen på ett problem utifrån de förutsättningar som ges.
Vi vill se till att allt i livet blir bättre och effektivare för varje dag. Det gäller både för de stora valen och de mindre.

Vi vill hitta den optimala partnern, det optimala boendet och det optimala arbetet. Samma sak med bil, mobil, tv, micro, köksluckor, bubbelpool osv.

Vi vill att våra pengar ska ge optimal utdelning både när vi handlar och när vi sparar.

Som om inte det räckte så vill vi även hitta den snabbaste vägen, den kortaste kön, den nyttigaste och billigaste maten. Sedan gäller det att få i så mycket disk i diskmaskinen som möjligt och att promenera så effektivt det bara går. Kan vi sedan komma på det effektivaste sättet att städa huset och tvätta bilen så är lyckan fullkomlig.

Men vänta nu...hur vet man om man verkligen har lyckats optimera på bästa sätt? Det är nog bäst att titta över alltihop en gång till.

Jag hade en gång en T-shirt med texten Den som har mest prylar när han dör vinner. Kanske borde man skaffa en med texten Den som har lyckats optimera alla delar av livet på bästa sätt innan han dör vinner.

Visst, jag tycker också att det kan vara bra att försöka vara effektiv ibland och visst är viljan till förbättring en viktig drivkraft i livet men ibland känns det som att vi missar något på vägen.

Ibland behöver vi unna oss att diska en halv maskin, åka några mil för att köpa en chipspåse, ta en lång promenad i sakta mak utan att tänka på fettförbränning eller helt enkelt göra något riktigt sakta och lugnt...

Eller vad säger du?

4 kommentarer:

  1. Instämmer. Bara vara är oxå ett skönt tillstånd.

    SvaraRadera
  2. Absolut, jag håller på och tränar på det...

    SvaraRadera
  3. Håller med till viss del även om det är ett cirkelresonemang på en högre nivå.
    Om man behöver unna sig att diska en halv maskin så är ju det optimalt i sig?
    Problemet är ju snarare att vi optimerar med en algoritm(inom datavetenskap kallad greedy) när man i varje situation försöker ta den bästa vägen som kortsiktigt leder mot (kortsiktiga) mål.

    Jag tycker att man då och då, ungefär, en gång i veckan, borde stanna upp och fundera vad man vill med livet.
    Det är ju ganska sällan som man kan fundera på viktigare frågor så denna kan man prioritera upp, ganska snart så behöver man ju inte fundera särskilt länge utan kan bara konstatera att man vill samma sak som förra veckan.
    När man har bestämt målet så funderar man på vad man kan göra denna vecka för att nå målet.

    För mig är målet abstrakt, målet att utvecklas, vilket är snarlikt att optimera.
    Varje dag/vecka försöker jag summera om jag har utvecklats som jag vill och göra nästa vecka utvecklande.
    Mina dags-/vecko-summeringar är känslomässiga så jag borde nog stanna upp och använda förståndet oftare.

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren Björn, håller med om att det är intressant att fundera kring hur kort- eller långsiktigt man bör optimera. Det finns ju många exempel på saker som kortsiktigt känns bra men som långsiktigt kommer att medföra negativa konsekvenser...

    Björn skrev "Varje dag/vecka försöker jag summera om jag har utvecklats som jag vill och göra nästa vecka utvecklande."

    Låter som en mycket bra idé, imponerande

    Sen är jag inte så säker på att förståndet alltid är bättre än känslorna i det här sammanhanget :)

    Jag tror att det ibland kan ligga ett värde i att gå mot sina egna principer men man kan ju i och för sig säga att man då har en princip som innebär att man ibland ska gå emot sina principer...

    SvaraRadera