onsdag 16 november 2011

Gilbert Grape

Jag har en förkärlek för filmer som handlar om människor som hittar sig själva, vågar ta nya steg i livet, upptäcker att livet är fantastiskt osv. Livet rullar på men så plötsligt händer något som får oss att byta riktning eller helt enkelt våga vara oss själva. Det finns naturligtvis massor av sådana filmer men den här tycker jag är en av de bättre - den hamnar absolut på min 10 i topp lista.

Historien är bra ur många aspekter och jag har upptäckt nya saker för varje gång jag sett den. Leonardo DiCaprio gör här i en av sina första filmer en fantastisk insats som Gilberts utvecklingsstörda lillebror Arnie - i mitt tycke hans bästa roll någonsin. När vi såg filmen första gången kunde vi inte förstå hur de kunde få en utvecklingsstörd pojke att spela så bra. Även Jonny Depp (Gilbert) och Juliette Lewis (Becky) är riktigt bra i sina roller. Filmen har den fyndiga titeln What's Eating Gilbert Grape? på engelska, vilket väl skulle kunna översättas som Vad är det som tär på Gilbert Grape?. Den är regisserad av Lasse Hallström, vilket i sig är nog för att man ska se den.

Jag tänker inte berätta något mer om själva handlingen men har du inte sett den så gör det (jag vet ett ställe i Lögdeå där man kan få låna den...)

2 kommentarer:

  1. Sjöfartsnytt! Kolla in den.

    SvaraRadera
  2. Hej Sofia, kul att du kommenterar, jag tror jag har sett Sjöfartsnytt för länge sen men när jag nu tittade på trailern så kommer jag inte ihåg mycket. Jag lägger till den på min lista på Lovefilm på en gång, den ser väldigt bra ut. Tack

    SvaraRadera