tisdag 15 november 2011

Frälsarkransen

Foto: Alva
Vi människor har ju ett antal sinnen med vilka vi kan uppfatta och kommunicera med vår omvärld. Det är svårt att rangordna dem men jag tror att vi många gånger är rätt så beroende av känseln; att röra vid något eller någon. Det är ju trevligt att höra att någon älskar en men det känns ännu bättre att få en kram. Vi kan läsa i en bok om kyla men det är inte lika påtagligt som att känna den med kroppen en kall vinterdag.

För barn är det viktigt med nallar och gosedjur; att få somna med armen om något mjukt eller att berätta för favoritnallen att det har varit en jobbig dag. Det sägs att det är livsviktigt för små barn att få kroppskontakt med andra - de behöver få känna att någon smeker, kramar eller klappar om dem. Det räcker inte att man talar om för dem att man älskar dem - man måste visa det med kroppen.

Jag tror att det på många sätt är likadant när man blir äldre. Vi behöver också känna saker med vår kropp för att riktigt kunna ta in det och förstå att det är på riktigt.

Ibland blir vissa saker symboler för en viss känsla. En speciell kaffekopp kan göra att vi känner oss lugna och avslappnade. Det slitna skinnet i favoritfåtöljen gör oss trygga och med mormors gamla ring på fingret känner vi att vi är en del av historien. Det är inte alltid vi riktigt kan förstå eller förklara för oss själva varför vissa saker blir extra viktiga för oss - och det kanske inte ens är så viktigt att på det sättet kunna förstå allt.

Jag har under några år använt Frälsarkransen som ett sånt föremål. De olika pärlorna symboliserar eller betyder olika saker men många gånger kommer jag bara till första pärlan, det känns bra att bara känna den mellan fingrarna. Det har hänt flera gånger att jag somnat med den i handen...

Jag har tänkt att lite då och då skriva något inlägg om vad man kan ha frälsarkransen till och hur jag använder den. Kommentera gärna och berätta om du använder den eller något annat föremål för att känna trygghet...

2 kommentarer:

  1. En kommentar:
    Jag har haft en sån en gång, men jag såg att det inte fanns en Jesuspärla på den och jag tittade i boken som Martin Lönnebo skrivit( han som skapat den) och såg att det han skrev, var mycket om Kosmos och kristus och vishet ,men inget om Jesus. Jag hörde och köpte cd,n som gjorts omkring den.Tomheten i mej fylldes inte, det blev...mer tomt, mer öken ..Jag slängde den! Det krävdes lite av mej eftersom jag verkligen önskat mej den .Jag fick den nämligen i present av mina vänner efter att de frågat mej vad jag önskade mej.Eftersom den heter "frälsarkransen" har den namn om sej att visa på Frälsaren.....men Jesuspärlan var inte där.. :( . Detta var min upplevelse av den.

    Maria Bouvin

    SvaraRadera
  2. Maria, där ser man hur olika det kan vara. För mig har den betytt mycket och det är ju lite upp till var och en vad man väljer att låta de olika pärlorna symbolisera och hur man använder den.

    SvaraRadera