fredag 18 november 2011

James


En av mina absoluta favoritartister är Billy Joel. Med låtar som Piano Man, Just The Way You Are, Honesty, An Innocent Man, The River Of Dreams och många andra har han lyckats nästla sig in i min värld. En lite mer okänd låt som har en riktigt tänkvärd text är James från skivan Turnstiles. Låten handlar om James som istället för att göra det han själv vill satsar på att göra alla runt omkring honom nöjda. Han försöker leva upp till andras förväntningar men frågan är om han tycker om sitt liv? Uppmaningen till James i sången blir:

Do what's good for you or you're not good for anybody.

Det här är en strof som har följt mig i många år. Jag inser naturligtvis att man skulle kunna tolka det som att man bara ska tänka på sig själv och sitt eget bästa men jag tror inte att det är det som Billy Joel vill förmedla. Det handlar snarare om att man måste lyssna till sig själv och ta sig själv och det man vill och önskar på allvar. Jag är inte den första som konstaterar att man måste älska sig själv för att kunna älska andra. Om man bara lyssnar till andra och inte bryr sig om vad man själv vill eller tänker så är risken att man en dag vaknar upp och inser att man inte har levt sitt eget liv utan det liv som andra ville att man skulle leva. Sen kommer bitterheten som ett brev på posten...

Jag har själv på många sätt haft svårt för att lyssna till mig själv och våga göra det jag innerst inne vill. Till slut hamnar man i ett läge där man knappt vet vad man vill längre.

Det här är en låt till alla er som känner igen er i det. Läs texten och lyssna till låten på Spotify eller Youtube

(Jag vill passa på att tacka Tomas som på gymnasiet introducerade Billy Joel för mig genom att ge mig ett riktigt bra blandband (kassettband alltså...) med hans låtar. Om jag kommer ihåg rätt så spelade du även hans låtar på piano...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar