torsdag 1 december 2011

Absolut rätt livsåskådnig

Nu har jag hittat seriestrippen som jag refererade till i förra inlägget. Den fanns med i min pärm med gamla predikningar. Jag måste erkänna att jag har tillbringat mycket tid under många år med att försöka komma fram till den mest korrekta tron eller livsåskådningen. Jag tänkte ofta att det ju måste vara antingen eller i varje fråga. Antingen måste man vara döpt eller också inte osv.

Klicka för större bild


Nu har jag släppt mycket av det, jag tror inte längre att det finns enkla exakta svar på alla frågor och jag eftersträvar inte heller priset för absolut rätt livsåskådning. Jag tror att alla människor har viktiga saker att säga om livet och Gud och jag vill inte gå miste om det genom att tro att jag redan har hela sanningen.

Någon som känner igen sig?

2 kommentarer:

  1. Det var inkluderande av dig. Hur går
    sållandet till - alltså när man skall välja
    eller sätta ner foten?

    Natanael

    SvaraRadera
  2. Hej Natanael, kul att du kommenterar! Om du med sållandet menar vilka människor man ska lyssna till så menar jag nog på allvar att alla har något att bidra med..

    Eller du kanske helt enkelt undrar hur man ska veta vad man ska tro på? Jag kanske är naiv men jag vill tro att alla har någon form av inbyggd kompass, om man söker sanningen borde man nog till slut finna den, eller? Sen är ju naturligtvis frågan hur snäv den sanningen är? Det kan man nog få väldigt många svar på :)

    SvaraRadera