tisdag 6 december 2011

Oroshjärta

Jag har ägnat alldeles för mycket tid och energi åt att fundera på vad andra ska tycka. Det tänker jag nu försöka ändra på.

Under många år har jag tyckt om berättelserna om Mumintrollet. De animerade filmerna spelade vi in på video när de gick på TV och nu har jag lyckats få tag i dem i lite bättre format. Böckerna brukar man kanske tänka på som barnböcker men de passar verkligen alla åldrar. (Min tanke är att skriva mer om muminberättelserna i senare inlägg.) Den här gången ska jag bara använda två av karaktärerna för att visa hur man på olika sätt kan förhålla sig till vad andra ska tycka om det man gör.

Mumintrollet är en grubblande figur som oroar sig för allt möjligt. Han tycker synd om både sig själv och andra och han vill alltid vara alla till lags. Han har ett stort hjärta men glömmer ofta bort sig själv. De andra är helt enkelt viktigare. Framför allt är det viktigt vad de andra tycker och tänker - han vill till varje pris undvika missförstånd.



Lilla My är verkligen hans motsats. Hon vet vad hon vill, hon gör som hon vill  och hon struntar fullständigt i vad andra tycker. Hon är "pang på" med andra ord. Hon säger rakt ut vad hon tycker och är väldigt "krass" i sina uttalanden. Det kan ju naturligtvis hända att hon ligger i sängen på kvällen och har dåligt samvete över allt hon gjort och sagt under dagen men det är ingenting som antyds i berättelserna.

Ändå är hon en väldigt älskvärd figur, hon är ärlig, säger vad hon tycker utan att släta över eller fjäska. Det råder aldrig någon tvekan om vad hon tycker om saker och ting - man behöver inte gissa...


Under senaste året har jag många gånger lyssnat på låten Oroshjärta av Tomas Andersson Wij. Här kommer ett utdrag ur texten:
Du har vaknat upp vid stup
och du har klängt längst ut på kammen
Alltid nånting du gjort fel
och nåt hemskt du sagt
Men ingen bryr sig som du gör
ingen människa väger alla orden
Och om nån ändå skulle göra det
låt då den stackaren göra det
oroshjärta
Helt klart väger man ofta sina egna ord alldeles för mycket. Om nu någon skulle misstolka eller ta illa upp så är det ju inte hela världen, eller?
Jag har bestämt mig för att försöka våga säga lite mer rakt ut vad jag tycker och göra lite mer som jag vill - mindre Mumintroll och mera Lilla My.


4 kommentarer:

  1. Älskar barnböcker själv <3
    De här är ju riktigt starka /mjuka karaktärer på var sina sätt.Man bara älskar dem.Med mitt analyserande sätt att tänka , från hjärtat sättet, så undrar jag hur de hade blivit i fortsättningen om de fått spegla sej i Jesus istället för i sej själv och andra. Alltså om de fått lämna sina styrkor och svagheter, bekymmer, sorg och glädje till Jesus och hans fullkomliga korsverk, tagit emot Hans liv och gett sina liv till Honom.. Dina inlägg inspirerar Patrik. Tack.

    SvaraRadera
  2. Tack Maria, kul att få vara till inspiration :)

    SvaraRadera
  3. KUNG Patric, kan bara säga: go for it! Jag stöder dig helhjärtat. När du vågar vara dig själv finns det större utrymme för andra att vara den person de är tänkt att vara. En enkel ekvation men ibland krånglar man till det i onödan. Så mitt råd, sluta krångla börja leva!

    SvaraRadera
  4. Tack Johanna, du har rätt, man ska inte krångla till det i onödan...

    SvaraRadera