onsdag 14 december 2011

Russinövning med kaffe

Russinövning innebär att man äter ett russin sakta och verkligen känner efter vad det smakar och hur det känns i munnen, det handlar om att slappna av och försöka vara verkligt närvarande med så många sinnen så möjligt.

För mig är kaffedrickande när det är som bäst en enda stor russinövning. Kaffe är varken en pris- eller tidsfråga (det behöver varken gå fort eller vara billigt). Däremot ska det vara gott och inte stressigt.

För tio år sedan började jag mala kaffet för hand; jag köpte en dyr och fin kaffekvarn och varje gång jag använder den känner jag mig nöjd och glad över att jag har en så bra kvarn. Den fungerar fortfarande perfekt och sett till antalet gånger jag använt den så har den inte kostat så mycket :)

Att mala själv handlar inte om att tjäna pengar - det är dyrare att köpa bönor än färdigmalt. Det handlar heller inte om effektivitet - det tar mycket längre tid än att inte mala. Istället handlar det om att göra kaffedrickandet till något mer. Kaffedrickandet börjar redan när man känner lukten av bönorna man mäter upp, det malande ljudet av kvarnen, doften av det nymalda kaffet och så vidare...

Jag tror att vi kan göra livet rikare och intensivare genom att ofta göra russinövningar. Välj ut något speciellt som du gör regelbundet och utveckla en ritual kring det. Ta det lungt, slappna av, använd så många sinnen som möjligt - låt det bli till en viktig stund och njut så mycket du bara kan, det är du värd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar