torsdag 15 december 2011

Varför Joumak?

När jag för ett antal år sedan började röra mig ute på nätet var man ju tvungen att hitta på ett alias eller användarnamn. På många sociala nätverk använder man ju inte sitt riktiga namn...

Jag ville hitta på något som kändes vettigt, inte bara ta mitt vanliga förnamn och lägga till en massa siffror (vilket man ofta måste göra eftersom många har samma förnamn...) utan försöka hitta ett ord som kändes bra.

Jag har en viss kännedom om det japanska språket efter ett antal år i Japan så jag försökte komma på något japanskt ord som kunde passa men kunde inte komma på något lämpligt.

Ända sedan jag fick en skiva med Terra Nova på 80-talet har jag varit ett stort fan till Bengt Johansson. Först var det med gruppen Hoppets Horisont som senare bytte namn till Terra Nova och efter det har han gjort ett antal soloskivor. Tyvärr finns inte de första skivorna tillgängliga på CD förutom några av låtarna som finns med på skivan Återkoppling.

På den första skivan Hoppets Horisont från 1982 finns det med en instrumental låt med namnet Joumak. Det låter rätt mycket 80-tal och jag har svårt att avgöra om jag tycker om låten mest av nostalgiska skäl eller om jag skulle tycka om den även om jag hörde den för första gången nu :) I vilket fall så tycker jag om den.


På konvolutet står följande att läsa om låten:
En liten sjö långt från vägar och turistanläggningar. Genomskinlig. Dagligen patrullerad av kungsörn och stenfalk. Och längre neråt fjälldalen ropar en lom...

Jag har alltid tyckt om både låten och låtnamnet, det ligger bra i munnen, så jag har helt sonika snott det (hoppas inte Bengt misstycker!) och börjat använda det som alias.


För övrigt så är hela skivan värd en genomlyssning, om du stöter på den eller Terra Nova skivan så köp dem på en gång!

(Jag kunde inte låta bli att även lägga in en bild på baksidan av konvolutet; Dan-Erik Sahlberg, Lasse Johansson, Mikael Öman, Bosse Sandahl, Bengt Johansson och Kristina Erikssonn)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar