måndag 26 december 2011

Frälsarkransen V

Nu har vi kommit till Jagpärlan. Det är den pärlemorskimrande lilla pärlan. Den är placerad bredvid Gudspärlan  för att påminna om att vi är skapade till Guds avbild.

Om vi tänker oss att det finns någon sorts Gud så är vår föreställning eller bild av den guden naturligtvis viktig. På samma sätt är det avgörande för oss hur vi uppfattar oss själva. Vår självbild avgör hur vi ser på oss själva och naturligtvis påverkar den även hur vi ser på andra människor.

Precis som ett sandkorn bär möjlighet att bli en pärla ryms inom varje människa oanade möjligheter.

Som vanligt är det upp till var och en att tänka, fundera eller säga något även till den här pärlan. Jag brukar säga eller tänka;
Guds rike är dolt invärtes i mig.
Gud, hjälp mig se mig själv - med dina ögon.
För mig är Guds rike ett väldigt positivt laddat begrepp. Det handlar om att allt det positiva som jag förknippar med Gud breder ut sig och tar plats; kärlek, glädje, tålamod, vänlighet, godhet, ödmjukhet och så vidare. Det känns bra att tänka sig att möjligheten att sprida allt det här finns dold inom mig. Det finns en oändlig potential i varje människa att sprida det goda runt omkring sig.

Vi (eller i alla fall jag) tänker ofta för smått om oss själva och ser ner på oss själva. När jag håller i Jagpärlan känner jag att Guds rike finns inuti mig och väntar på att få sippra ut.

Att se mig själv med Guds ögon handlar om att få syn på mig själv bortom alla roller, krav och förväntningar. Jag har ofta mycket högre krav på mig själv än på andra och behöver träna på att ha en mer överseende och förlåtande inställning till mig själv.

(Här finns en länk till tidigare inlägg om frälsarkransen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar