fredag 6 januari 2012

Livet är inte ute efter mig

Tomas Andersson Wij
Foto: Sandra Löv 2009
Under det senaste året har jag vid flera tillfällen när jag inte känt mig på topp lyssnat på låtar av Tomas Andersson Wij. Hans låtar har följt mig ända sedan jag köpte hans första lite okända skiva Ebeneser 1998. Jag har tidigare skrivit om hans låt Oroshjärta och nu ska det handla om Tommy och hans mamma. Det är framför allt några rader ur låten som har betytt mycket:
En sak har jag lärt mig nu, livet är inte ute efter mig
En sak har jag fattat äntligen, livet vill mig inget ont
Det kanske kan låta märkligt men under många år kände jag det nästan som att någon, något eller själva livet var ute efter mig. Det gällde att bete sig rätt, visa upp en välputsad framsida, säga rätt saker, tro rätt, tycka rätt, tänka rätt, äta rätt, lyssna på rätt musik och så vidare...
Alltid någon form av rädsla för att någon ska se igenom och förstå hur man egentligen var. Jag kom ofta på mig själv med att tänka ut försvarstal som kunde vara bra att ha till hands om någon viss situation skulle uppkomma.
Vilket tråkigt liv, alltid jagad och i försvarsställning...

Nu har jag insett att jag faktiskt får tro och tänka precis vad jag vill. Andra får tro och tycka vad de vill och det spelar ingen roll om jag delar deras uppfattning eller ej. Jag måste fråga mig själv vad jag innerst inne känner  och sedan gå på det.

Ett stort tack till Tomas Andersson Wij för den här och många andra låtar med texter som ofta beskriver just det jag känner och sätter ord på det.

Det vore intressant att veta om någon känner igen sig och har känt likadant?

8 kommentarer:

  1. Roligt att du skriver om Tomas Andersson Wij! Tomas texter är väldigt talande många gånger. Och speciellt om man inte känner sig på topp. Hans texter har betytt mycket för mig! Han förstår en deppare även om ingen annan gör det :)
    Exempelvis "Jag börjar minnas mig" som får mig att bara vara mig själv och strunta i folks förväntningar eller fördomar om mig!

    SvaraRadera
  2. Johanna, det var länge sen jag lyssnade på den, måste göra det nu på stört...

    SvaraRadera
  3. Under mina hittills tyngsta år i livet (ca 2003-2005) när jag ifrågasatatte allt jag dittills byggt min tillvaro kring, så var TAW och hans texter otroligt viktiga och helande för mig! Och det är de än idag, även om jag mår bättre och heller inte lyssnar lika frekvent.

    SvaraRadera
  4. Eva, skönt att höra att du mår bättre nu, C.S. Lewis lär ha sagt att vi läser för att se att vi inte är ensamma, att andra känner likadant, och detsamma gäller väl för låttexter...

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset. Jag har inte lyssnat så mycket på honom, men jag minns att jag blev berörd av hans låtar när jag lyssnade sist.

    Vilken fin blogg du har, förresten!

    SvaraRadera
  6. Tack Sofia, det värmer att höra...

    SvaraRadera
  7. Har inte detta att göra med att kristen tro i många sammanhang uppfattas som att sköta sig snyggt samt uppföra sig väl? Många, visserligen outalade, men ändå lättuppfattade mallar att leva upp till?

    SvaraRadera
  8. Fredrik, det är ju alltid svårt att veta varför man känner som man gör men helt klart har det ju att göra med i vilka sammanhang man har befunnit sig och frikyrkovärlden är ju en av dem...

    SvaraRadera