onsdag 18 januari 2012

Into the Wild

Ett ord eller begrepp som klingar väldigt positivt för mig är frihet. Jag vet inte riktigt hur jag vill definiera det men det är definitivt något jag strävar efter. Jag tycker om filmer och böcker som gestaltar människor som på olika sätt blir fria eller frigjorda. Det kan till exempel handla om att:

  • bryta sig loss från en destruktiv relation till en annan människa, 
  • kasta sig ut och våga göra saker man inte gjort tidigare, 
  • förverkliga en gammal dröm  
  • börja leva ett mindre inrutat liv

Frihet kan också handla om att slänga av sig en massa orealistiska krav som man har på sig själv och sin omgivning.

För många är frihet förknippat med att leva i och av naturen. En känd bok i sammanhanget är Skogsliv vid Walden av Henry David Thoreau som handlar om hur han bygger sig ett eget hus vid en damm och sedan lever där helt självförsörjande under några år.

Filmen Into the Wild handlar för mig om frihet och frihetens pris. Den är inspirerad av den sanna historien om Christopher McCandless, en ung man som överger sitt bekväma liv för att söka friheten på vägarna. Hans mål är att ta sig till Canada och leva mitt ute i naturen under en period.

Utan att avslöja för mycket kan jag tala om att Christopher McCandless som i filmen spelas av Emile Hirsch uppnår en viss frihet men får betala ett högt pris för den...

På ett ställe i filmen konstaterar han att:
Happiness is only real when shared
Jag tror att det ligger mycket i det. Ibland kan vi bli så besatta av att hitta frihet och lycka att vi inte inser att livet nog måste levas tillsammans med andra för att det ska bli meningsfullt.

2 kommentarer:

  1. Jag har under en tid fascinerats och förundrats över begreppet mångfald.
    När är det bra och när är det dåligt?
    Jag håller med dig men måste säga att det gäller dig och mig att vi vill dela glädje, jag lämnar det öppet om det gäller andra.
    Troligast gäller det att alla vill dela glädje, men jag tycker tanken är intressant om man förutsätter att det inte gäller alla/de flesta.
    Jag tycker livet blir mycket intressantare om man inte förutsätter så mycket om andra utan öppet frågar dem om ofta triviala saker bara för att anta.

    SvaraRadera
  2. Det är nog så att vi (jag) ofta förutsätter att andra tänker och uppfattar saker likadant som vi (jag). Om inte annat så är det ju intressant att se vilka motiv andra har även om de kanske tycker likadant...
    Mera förutsättnigslöshet alltså :)

    SvaraRadera