söndag 1 april 2012

Frälsarkransen IX

Då har vi kommit fram till de röda pärlorna - Kärlekspärlorna. Jag skulle tro att de flesta håller med om att kärlek i olika former är väldigt viktigt för oss människor. Det är en drivkraft på många sätt.
Kärlek handlar både om att ta emot och att ge - därför finns det två kärlekspärlor.
Den första pärlan handlar om att ta emot kärlek, att våga tro att man är älskad. Det här brukar jag säga/tänka när jag kommer till den:
Gud är kärlek, källan till livet.
Du är min och jag är Din, evig är Din kärlek.
Den här pärlan påminner mig också om att jag är älskad av människor runt omkring mig, att jag är värd att älskas och att jag är värdefull. Det är viktigt att våga låta sig älskas och att ge andra möjlighet att visa kärlek genom att tacksamt ta emot den.


Den andra röda pärlan (kallas ibland för offerpärlan) handlar om att älska andra, att ge kärleken vidare. Jag brukar säga/tänka:
Alla mina ord och tankar, Jesus, låt dem glädja dig.
Jag tänker mig att Jesus visade oss vad kärlek är och jag vill försöka leva mitt liv på samma sätt - i kärlek till andra, inte alltid sätta mig själv i främsta rummet utan även finnas till för andra.

Det är viktigt att både kunna ge och ta emot kärlek, annars blir det obalans i livet. Det ena kan inte ersätta det andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar