lördag 21 april 2012

Frälsarkransen X

En sak som jag uppskattar med frälsarkransen är att man själv kan använda den som man vill - man skapar sin egen frälsarkrans (kan naturligtvis misstolkas som att alla skapar sin egen frälsning).
Nu har vi kommit fram till Hemlighetspärlorna och då är det fritt fram att själv plocka fram det som känns viktigast.

Det är nyttigt att gång på gång fundera över vad som egentligen är viktigt i mitt liv och vad jag vill tänka på när jag kommer till de här pärlorna, jag får omvärdera gång på gång och inse att saker förändras.

Det kan handla om familjen, barnen, jobbet, släkten, vänner, olika gemenskaper jag är delaktig i och en massa andra saker.

Det kan också handla om saker jag inte riktigt kan sätta ord på, känslor jag har och som jag själv är förvånad över.

Det finns en poäng med att kalla pärlorna för Hemlighetspärlor och att låta innehållet i stor utsträckning vara just hemligt. En del saker är bäst att bevara i hjärtat, precis som Maria gjorde, och inte prata vitt och brett om. Jag tror faktiskt att det är bra att även bevara en del av våra upplevelser för oss själva. Ibland är det som att de tappar i värde om man pratar högt om dem. Man kan tillägna dem en pärla istället.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar