tisdag 10 april 2012

Bron/Broen

Ni som känner mig vet nog att action inte är min favoritgenre. Jag är inte heller speciellt förtjust i deckare och liknande. Men den här serien var faktiskt riktigt bra. Det är en svensk/dansk serie i tio avsnitt som tydligen gick på SVT i höstas. Vi missade den helt då men har sett alla avsnitten nu på några dagar. Varje avsnitt är runt en timme så det blev några timmar...

Jag måste erkänna att jag fastnade rätt så direkt, själva storyn är spännande även om den när man närmar sig slutet känns lite väl konstruerad, men det är ju också just det den är :)
Det som fångade mig är att den innehåller en hel del ovanliga vinklingar;

  • en polis med Aspergers syndrom, 
  • ett lik som är sammansatt av två olika människor, 
  • en kvinna som går till en pub och letar upp en man bara för att ha sex (i filmer är det ofta män som gör sånt...), 
  • en polis som alltid tycker att sanningen är viktigast, 
  • det blir ingen fortsättning på serien...

Självklart är den ibland förutsägbar, den innehåller trots allt en hel del klichéer men det får man ta, jag tycker helt klart att ni ska se den om ni har missat den.

2 kommentarer:

  1. Jag satt som klistrad varje avsnitt hela hösten! / maria ekdahl

    SvaraRadera
  2. Maria, på ett sätt är det nästan bättre att se ett avsnitt i veckan, de räcker ju längre då...

    SvaraRadera