måndag 13 februari 2012

Svar på frågor?


I ett tidigare inlägg, Bruce den allsmäktige, skrev jag:

För de som tror att övernaturliga saker kan ske som svar på bön blir det också en del annat att fundera på.
  • Hur förmår man en eventuell Gud att bryta mot de lagar han har satt upp och som normalt gäller? 
  • Hur ska man tänka sig att han avgör vilka böner han ska svara på?
I en kommentar fick jag uppmaningen att själv försöka svara på frågorna. Det är ju alltid mycket enklare att ställa frågor än att försöka ge svar...

Det jag kan göra är att försöka skriva om hur jag ser på det hela just nu, med all sannolikhet kommer jag att se delvis annorlunda på det i framtiden...

Jag tror att begrepp som övernaturligt och underverk ofta har använts för att beskriva det man inte har haft någon annan förklaring på. Det har t.ex. handlat om;

  • åska och blixtar som har förklarats med att Tor red omkring och slog med sin hammare. 
  • skuggor i mörkret som har beskrivits som tomtar och troll
  • konstiga sjukdomar som har förklarats som resultat av trolldom, häxor eller onda andar
  • häftiga oväder, jordbävningar eller dylikt som har förklarats med att gudarna varit arga

Allteftersom vi har lärt oss mer om vår värld och hittat vetenskapliga förklaringar så kan man säga att utrymmet för det övernaturliga har krympt. Eftersom vi förmodligen aldrig kommer att kunna klarlägga alla orsakssamband så kommer det alltid att finnas ett visst tolkningsutrymme. Vi kommer alltid att stöta på saker som verkar så osannolika att vi väljer att kalla det för övernaturligt. Sen blir det upp till var och en att välja hur man vill förklara det som händer.

Naturligtvis måste man vara väldigt ödmjuk här, jag kan inte heller veta orsaken till allt som händer, kanske griper ibland någon sorts Gud in och förändrar saker och ting.

För tillfället känner jag mig rätt så skeptisk till att man kan påverka Gud till att ingripa och jag känner inte heller något behov av att försöka (men det är ju lätt att säga när det mesta funkar bra).

Framför allt tror jag inte att man ska se det övernaturliga som det naturliga. De fysiska lagar som finns och som väl Gud måste ligga bakom är nog det naturliga. Sen kanske han får lust att bryta mot dem ibland men jag vill absolut se det som undantag snarare än tvärtom.

Guds rike, som för mig är ett väldigt positivt laddat begrepp, handlar inte i första hand om att undantagen mot de vanliga fysiska lagarna ska öka utan om att det goda i livet ska vinna terräng.

När jag läser igenom märker jag att jag inte riktigt lyckades svara på frågorna men det är i alla fall ett försök Tomas :)

Är det någon annan som har några bra svar?

7 kommentarer:

  1. näe så tror inte jag! Jag tänker mig att det finns gott om " övernaturligt" mycket mer än de flesta av oss tänker sig. Definitionen övernaturligt kan man ju fundera över, visst är det så att de exempel du ger är ånt som vi innan sett som övernaturligt, mennu fptt en förklaring på - men det finns mycket kvar. Och att gud griperin ibland o gör övernaturliga sakwr i vpra liv är jag säker på. Att vin sen skule fatta hur han prioriterar, tror nog i o f sig inte att han prioriterar, tror jag ör helt omöjligt. Fortsättning följermpste kila!

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym, kul att du kommenterar. Du håller med om att en del av de saker som vi tidigare kallade övernaturligt nu har fått andra förklaringar. Tror du att det kommer att bli så att vi så småningom hittar förklaringar även för det vi idag kallar övernaturligt? Ska bli intressant att läsa fortsättningen, tänker du dig att det som vi kallar övernaturligt egentligen borde vara det naturliga, alltså att det borde hända mycket oftare?

    SvaraRadera
  3. Här igen;) Maria Ekdahl, skrev på mammas surfplatta innan i all hast:) Mycket stavfel blev det visst oxå.

    Jag tror liskom att så som vi uppfattar världen, vad som är viktigt/oviktigt, smått/stort, vad som ska prioriteras/icke prioriteras ser helt annorlunda ut för Gud. Vi kan omöjligt förstå hans sätt att "tänka". Så jag tror visst att Gud ibland griper in i min vardag med helt triviala ting och ser till att jag hinner med bussen, eller större som att någon blir botad från en sjukdom samtidigt som han tillåter/ser på utan att ingripa vid en större naturkatastrof. Obegripligt? Javisst, helt obegripligt för oss - men inte för honom.

    Sen om det är vi som genom bön påverkar Gud till när han ska gripa in det vet jag inte riktigt. Spelar det nån roll om jag bedjer lite eller mycket eller bedjer alls? Jag är inte bibeltextsprängd, och heller inte bokstavstroende, men visst uppmanas vi i Bibeln till att be, och jag tror inte att det bara är för vårt eget välbefinnandes skull utan jag tror att det spelar roll. Fast även där måste det handla om att Guds sätt att se på saker är så totalt annorlunda mot vårt. Som jag minns Bruce Almighty", som för övrigt är en tänkvärd och underhållande film:) är det väl just det som är haken - vi får en Gud som tänker som vi.

    Sen vad gäller övernaturligt: Ja visst tror jag att vi kommer hitta förklaringar på fler saker än vad vi gjort hittils. vi är långt ifrån fulllärda! Men jag tror helt klart att det finns en verklighet bortom det vi kan förklara - och förstå - just nu. Och föreevigt? Hemskt svårt att tänka sig hur mycket av det vi kallar oförklarligt idag som kan förklaras om 10, 100 1000 år...
    Men jag tror inte tex att alla "spökupplevelser" är våra egna fantasier. Jag tror att döda människor kan förmedla sig till levande människor idag - fast att det är ovanligt och framförallt är vi levande människor olika mottagliga. jag är inte mottaglig;)
    Jag tror också tex att det finns synska människor som kan känna på sig vad som ska hända i framtiden. Detta ät rvå exempel som jag har svårt att se hur man skulle kunna förklara vetenskapligt..,men man vet ju aldrig;) Sen vad gäller denna typen av övernaturliga saker har jag oxå en stor portion tveksamhet inför - för jag tror att finns det nåt område som kryllar av inbillning och missbruk så är det nog detta- Jag är absolut inget fan av "det okända"-liknande program på tv eller "fråga saida" eller nåt liknande.

    Ja nu har jag nog tänkt färdigt för stunden! Vi hörs! / maria Ekdahl

    SvaraRadera
  4. Hej igen Maria, väldigt roligt att du delar med dig av dina tankar, det är rätt svåra saker det här tycker jag...
    För min del känns det viktigt att komma fram till något som verkligen känns rimligt och som jag kan tro på, sen kan det mycket väl hända att att det förändras med tiden. Det känns som om jag under lång tid släpade omkring på en massa saker som jag nog egentligen inte trodde på, jag kunde varken motivera det eller riktigt stå för det. Men det var så man "skulle" tro i det sammanhang jag befann mig. En dag insåg jag att jag är vuxen och faktiskt får tro precis vad jag vill!! Det var en väldigt skön känsla. Nu försöker jag komma fram till något sorts förhållningssätt som känns äkta och som jag kan stå för, både inför mig själv och andra. Jag kan tycka att det är lite fegt av mig att varken tro att det händer så mycket "övernaturligt" eller förvänta mig det men för tillfället känns det mest "äkta"...
    Det får räcka för tillfället...

    SvaraRadera
  5. CS Lewis har skrivit en bok i ämnet. ”Mirakel – är det naturliga övernaturligt?” Han menar (om jag tolkat honom rätt) att vårat eget medvetande är ”övernaturligt” eftersom vi, till skillnad från växter och djur, kan göra val och förändra naturlagarna. Vårt eget medvetande är så att säga övernaturligt. Om under sker är det inte mot naturen utan undret ”uppslukas” direkt av de givna naturlagarna. Undret spelar då med naturlagarna.

    För mig innebär den kristna tron en tro på en Gud som gripit in i sin skapelse. Sen kan man ju undra varför han skulle svara på just mina böner om triviala saker när miljoner människor lever i missär. Men jag tänker inte så mycket på vad som egentligen sker när jag ber. Jag ber ändå. Fokuset ligger inte på svaret utan på bönen, sen får Gud göra vad han vill med lilla mig i denna värld. Men jag tror att någonting sker, men jag kan inte förklara hur. Shane Claiborne skriver att vi själva ska bli svaret på våra böner och att när vi frågar Gud "Varför gör du ingenting" så får vi samma svar tillbaka...

    SvaraRadera
  6. Hej Elias, jag har börjat flera gånger på Lewis bok men aldrig kommit igenom :) Jag tror precis som du att bön i första hand handlar om att vi ska bli förändrade, inte om att få Gud att ändra sig... Sen finns det alltid en poäng med att uttrycka vad man vill och önskar sig, om inte annat för sin egen skull och för att få perspektiv, ibland är det först när man hör sig själv prata som man förstår vad man tänker :)

    SvaraRadera
  7. Övernaturligt kallar vi det som vi inte kan förklara med det vi känner till just nu, vilket flera av er redan varit inne på. Om jag var tvådimensionell så skulle jag uppleva det mycket övernaturligt om nån tredimensionell varelse petade på mig i min tvådimensionella värld. Vetenskapen av idag räknar ju kallt med mer än 7 dimensioner vilket ur min naturvetenskapligt skolade hjärna kräver mycket tro då jag omöjligt kan föreställa mig fler än tre oavsett hur jag försöker vika ihop de tre dimensionerna+tid som jag kan greppa. Gud är inte bara stor, Han/Hon är STÖRRE! Det vi upptäcker genom vetenskapen är bara en bråkdel av det Gud skapat och därmed behärskar fullständigt och därigenom kan göra långt mer än vi kan ana eller förstå på ett "naturligt" sätt.
    Så svarar Gud då på våra böner? Ja, det har jag själv upplevt, ibland.Det förunderligaste svaret är dock den närvaro jag ibland förnimmer av Gud. Om bibeln är sann, vilket jag valt att tro, så önskar enligt biblen, ju Gud som är STÖRRE än universum att vilja umgås med lilla mig. Det är ett under. Jag som knappt vill umgås med mig själv emellanåt. och ibland väljer Gud att svara på mina böner och ibland får jag varken svar eller förnimmelser av Gud. Men Gud är STÖRRE!
    kvällsfunderingar /Tomas

    SvaraRadera