söndag 24 mars 2024

Målbild - vad är du ute efter?

En något äldre Patric
Under många år sprang jag mest för att jag ville vara en som springer. Det räcker rätt långt men i längden är det bra att fundera på vad man är ute efter, vad vill man uppnå?

Ett av mina mål är att kunna springa när jag blir äldre; 70, 80, 90 och om jag ska kunna göra det så måste jag även springa nu... Det är ingen bra idé att vänta tills man blir äldre och börja då...

Om man ska kunna springa kontinuerligt tills man blir äldre så gäller det att försöka undvika skador genom att inte springa för mycket/ofta. Jag springer aldrig två dagar i rad, så jag får alltid minst en återhämtningsdag. Det går naturligtvis att springa varje dag men jag tror att risken för skador minskar om man tillåter sig lite längre återhämtning.

Ett annat sätt att undvika skador är att springa i ett lägre tempo. Om man inte är ute efter att bli jättesnabb eller tycker om att köra helt slut på sig så finns det mycket att vinna på att inte hålla så högt tempo. Det gör också att belastning på leder och liknande blir mycket mindre.

Jag återkommer med fler anledningar till att jag springer i kommande inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar