torsdag 1 mars 2012

Sjöfartsnytt - bok och film

Jag har skrivit några inlägg tidigare om Lasse Hallströms filmer, och det kommer säkert att bli fler - jag är väldigt förtjust i många av hans filmer. Nu blir det ett inlägg om Filmen/Boken Sjöfartsnytt.

Det är lite synd att man måste välja om man ska läsa en bok eller se en film som bygger på boken först. Jag skulle vilja göra bådadera först. Det är två olika sätt att gestalta en händelse eller berättelse och båda har sina fördelar. Det tråkiga med att se filmen först är att man har med sig karaktärerna redan från början när man börjar läsa boken. Helst vill man ju att de ska mejslas fram allt eftersom man läser boken. Har man sett filmen så ser man lätt bara skådespelarna framför sig...

Boken Sjöfartsnytt (The Shipping News) är skriven av Annie Proulx (1993). Hon har även skrivit novellen Brokeback Mountain som också har resulterat i en mycket bra film (mer om den i ett annat inlägg).

Som jag skrivit flera gånger tidigare så tycker jag väldigt mycket om berättelser och filmer som handlar om att människor börjar om, får ny livslust, vågar tro på kärleken igen och så vidare...Det här är en berättelse om att  finna kärleken igen, våga tro på livet en gång till...Det handlar också om att söka sitt förflutna, förlåta sin bakgrund och försöka förstå vad man blivit och varför.

Jag såg filmen första gången för rätt så många år sen och kom bara ihåg att den var bra. Nu när jag såg den igen tyckte jag att den var väldigt bra! Mycket handlar ju om i vilken situation man befinner sig när man ser en film. Nu passade den mig perfekt. Kevin Spacey är en av mina favoritskådespelare och Julianne Moore är också väldigt bra i filmen.

Jag gick sedan direkt vidare till boken och den var också väldigt bra, jag har redan lånat lite mer av Annie Proulx på biblioteket.

Läs boken och se filmen - ni får själva bestämma i vilken ordning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar