söndag 10 februari 2013

Två flugor i en smäll

Idag har jag bestämt mig för att försöka återuppta bloggandet och löpningen. Det är två saker som ger mig "positiv energi" och får mig att må bättre.
Det är märkligt hur irrationella vi människor kan vara, vi vet vad som är bra för oss men ändå låter vi bli. Vi skjuter det på framtiden trots att vi vet att vi skulle må bättre om vi tog tag i det.

Ni som känner mig vet att jag har sprungit till och från under många år, ibland sporadiskt och ibland mer envetet. Det finns många orsaker till att jag springer;
  • Jag får vara själv med mina tankar, det är som att tankarna bearbetas både medvetet och omedvetet under löpningen.
  • Jag mår fysiskt bättre.
  • En känsla av kontroll över kroppen - det känns bra att veta att man när man vill skulle kunna ge sig ut och springa en timme utan att det vore något problem.
  • Kicken det ger när man märker att man kan springa längre och längre.

Men det är inget av detta som är huvudanledningen till att jag bestämt mig för att börja igen (jag har inte sprungit sen i september). Det handlar istället om att jag vet att jag mår psykiskt bättre om jag får röra på mig. Regelbunden fysisk aktivitet leder till minskade problem med exempelvis ångest, depression och sömnsvårigheter.


Jag har också märkt att jag mår bra av att skriva ner mina tankar och funderingar. Man kan ju fråga sig vad det finns för vits med att göra det offentligt så att hela världen kan läsa? För mig handlar det om två saker:

  • Genom att blogga om det måste jag tydliggöra för mig själv vad jag står för och vad jag egentligen menar. Det är nyttigt att försöka synliggöra för sig själv vad man egentligen har för åsikter om saker och ting. Förhoppningsvis får man lite mothugg då och då som gör att man blir tvungen att tänka till.
  • Men om jag ska vara ärlig så handlar det också om att jag tror att det jag skriver kan betyda något för någon som läser det. För mig har det skrivna ordet alltid varit en inspirationskälla; böcker, tidningar, artiklar och bloggar får mig att tänka till och även omvärdera ibland. I filmen "Shadowlands", med Anthony Hopkins i huvudrollen som författaren C.S. Lewis, säger någon: "Vi läser för att förstå att vi inte är ensamma". Om nu jag kan bli inspirerad av att läsa det andra har skrivit så kanske det jag skriver kan få betyda något för någon också. Det kanske låter väl pretentiöst men det kan jag leva med.

Wish me good luck

3 kommentarer:

  1. I de små samtalen...eller funderingarna uttalade..har mycket klokt kommit. Good Luck! (också blivit inspirerad- fått oväntade bönesvar- som ger kraft och energi- till tex beslut om att stärka sinnet, via löpning/gång) :) Ringar sprids ibland...omärkbart, på vattnets yta...

    SvaraRadera
  2. Good Luck!

    Jag gillar känslan av eufori av att komma hem efter en löprunda. Att man klarat sitt uppsatta mål.

    Apropå att skjuta på saker. Läste om en journalist som skulle gå i pension och som livsmotto hade haft "Gör det nu!" Och det har jag tänkt på och försökt följa. De saker man skjuter på är oftast inte så jobbiga som man inbillar sig. Det kan handla om ett telefonsamtal, något som ska planeras eller en skoluppgift. Det är faktiskt jobbigare att inte ta tag i det på en gång.

    Sen tror jag att jag måste lära mig att inte alltid göra saker helt perfekt, för då får man aldrig något gjort... som tex. denna bloggkommentar.

    Elias Tegnér

    SvaraRadera
  3. Bra att du kom till skott! Jag behöver också bli bättre på att bara göra saker på en gång, jag ägnar alldeles för mycket tid åt att inte göra saker på en gång :)

    SvaraRadera