måndag 2 januari 2012

127 Hours

Jag tycker att man alltid måste bedöma filmer utifrån genre. Äventyrsfilmer är inte min favoritgenre men den här filmen står sig bra i genren. Det handlar inte om storslagna effekter eller våldsamma katastrofscener utan om en ensam mans desperata kamp för att överleva och klara sig ur en verkligt svår situation.

Filmen bygger på den självbiografiska boken Between a Rock and a Hard Place av Aron Ralston från 2004. Rent generellt tycker jag inte att det spelar så stor roll om en film är baserad på något som verkligen har hänt eller ej - det är inget som säger att det blir en bra film bara för att det har hänt på riktigt. Och omvänt så överträffar alltid verkligheten sagan i alla fall. Varför ska man se den här filmen kanske någon undrar. Jo, det finns flera bra anledningar :)

  • För det första tycker jag att den är snyggt gjord, den lyckas gestalta huvudpersonens känslor, tankar och ångest på ett bra sätt. Det är spännande och det känns i magen när man ser den (just magkänslan är ett viktigt kriterium för mig när det gäller filmer). I en stor del av filmen är det bara huvudpersonen Aron man ser och ändå blir det aldrig långtråkigt eller segt.

  • För det andra väcker filmen någon sorts äventyrslust hos mig och det är något jag verkligen skulle vilja ha mer av! Jag blir inspirerad av huvudpersonen som hela tiden vill uppleva och känna så mycket som möjligt. Ibland blir jag så trött på mig själv som ofta tar det säkra före det osäkra och undviker utmaningar. Det ska bli ändring på de - kollade just priser på fallskärmshoppning på nätet...

  • För det tredje är det fascinerande att se hur långt viljan att överleva kan driva oss. Förmodligen är det först när man inser att man är på väg att dö som man vågar göra det man måste...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar