måndag 16 januari 2012

Garp och hans värld

Det är få saker som slår en riktigt bra bok. Precis som filmer så kan böcker vara bra på många olika sätt;
  • en riktigt spännande handling där man inte kan sluta läsa för att man bara måste få veta hur det slutar
  • ett kärnfullt eller väldigt uttrycksfullt språk 
  • hög igenkänningsfaktor, det vill säga man känner igen sig i det som skrivs
  • tankar som provocerar
  • och så vidare...

Jag har aldrig läst något av John Irving tidigare men min bror tipsade mig om honom (tack för det) och det kommer absolut att bli fler böcker av honom. Han har skrivit ett femtontal böcker och slog igenom hos den breda läsekretsen 1978 med The World According to Garp (Garp och hans värld).

Bokens berättelse påminner på många sätt om filmen Forrest Gump, inte så att den handlar om liknande saker men det är en spretig historia där nästan vad som helst kan hända. Den innehåller en mängd färgstarka personligheter och många tvära kast. På baksidan av romanen står det:
Garp och hans värld är en av de mest kraftfulla och fantastiska romaner om oss människor som någonsin skrivits. Dess blandning av fasa och glädje, hat och passion får den att pendla mellan komedi och tragedi.
Jag tycker att författaren lyckas bra med att berätta om de olika människoödena utan att vare sig moralisera över eller fördöma deras handlingar. Han berättar helt enkelt bara rakt upp och ner utan några värderingar - det lämnar han till läsaren.

I berättelsen är Garp författare och en del av det han skriver återges i boken, bland annat första kapitlet i hans roman Världen enligt Bensenhaver. Jag blir lite irriterad över att jag inte får läsa fortsättningen, Irving borde skriva färdigt den och ge ut den som en egen bok.

Vill du läsa en stor berättelse om färgstarka gestalter så är det här ett bra val. Jag ska fortsätta med en annan bok av Irving - En bön för Owen Meany.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar