söndag 8 januari 2012

Lars and the Real Girl

Jag har jobbat som lärare under rätt många år och ofta har jag tänkt att skolan ibland är rätt dålig på att ta hand om människor som inte riktigt passar in i systemet. Och egentligen är det väl samma sak även utanför skolvärlden. Det är ju oerhört tragiskt att vi ibland pratar om normala och onormala människor. Vad i hela världen är en normal människa? Och är det verkligen något att eftersträva? (att vara det alltså)

Det här är en film om hur en människa får finnas med i en gemenskap trots att han inte riktigt är som alla andra.

Att leka innebär ju ofta att man lever sig in i en annan värld än den man normalt har omkring sig, vad som finns eller inte finns är inte längre så viktigt, det är bara att låtsas så finns det. Barn har för det mesta full koll på vad som är på riktigt och vad som är på lek och de kan hoppa in och ut ur leken utan problem. I leken kan de prova på saker som de inte skulle våga eller klara av i verkliga livet. De kan också bearbeta jobbiga saker och erfarenheter i leken.

Ibland kan det vara bra även för vuxna att leka och kanske det till och med kan vara bra att låtsas att leken är verklighet...

Det här är en riktig måbrafilm som jag verkligen rekommenderar. Kom hit och låna den av oss om du inte kan få tag på den.

Här är en länk till en trailer för filmen.

5 kommentarer:

  1. Självklart har ju jag sett den. Självklart håller jag ju med dig om att det är en fantastisk film.

    SvaraRadera
  2. När ska du skriva om nån bra film, som Gröna lyktan?

    SvaraRadera
  3. Hm, Gröna lyktan? Får ta och kolla upp den...

    SvaraRadera
  4. Fredrik, jag känner mig lite skeptisk efter att ha tittat på trailern :)

    SvaraRadera