fredag 13 januari 2012

In the Valley of Elah

Som jag har skrivit i några tidigare inlägg så tycker jag det är väldigt intressant att försöka sätta sig in i förövarens perspektiv. Vad är det för mekanismer som får oss att begå fruktansvärda handlingar? Jag har just fått tag på Micael Dahléns senaste bok Monster på biblioteket men har inte hunnit läsa den än. I boken har han intervjuat fem mördare på tre olika kontinenter. Det blir nog ett inlägg om den senare...

Nåväl, nu ska det handla om filmen In the Valley of Elah från 2007. Jag har valt en annan bild än framsidan på dvd'n (som ni kan se om ni klickar på filmlänken) för den ger mig bara dåliga vibbar; en framsida med den amerikanska flaggan får mig inte intresserad av en film. För övrigt tror jag inte att jag hade sett filmen om jag inte fått den rekommenderad (tack Fredrik!) Tommy Lee Jones som spelar huvudrollen hör inte till mina favoritskådespelare, även om han är väldigt bra i No Country for Old Men.

Det skulle vara rätt enkelt att hitta argument för att såga filmen; Tommy Lee Jones är lite för mycket hjälte,  filmen är ibland väl förutsägbar, kombinationen av kvinnlig detektiv som misslyckas och manlig hjälte som lyckas osv.

Ändå blir jag verkligen betagen när jag ser filmen, den träffar rätt i hjärteroten. Här finns inga enkla lösninger och inga självklart onda och goda. En hel del trådar lämnas lösa och stora frågor finns kvar att fundera på när filmen är slut.

Så vill du ha en tankvärd film som problematiserar och funderar kring vad som gör oss till förövare så är det här filmen för dig. Vill du ha en svartvit film där de onda får ett hårt och skoningslöst straff av de goda ska du kanske välja en annan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar