söndag 10 juni 2012

Bruden är vacker men har redan en man

Min frikyrkobakgrund har gett mig en rätt så (i mitt tycke) onyanserad bild av Israel/Palestina konflikten. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av att sätta mig in i det hela och de böcker jag för länge sen läste om Israel ( bla. Judarna, framtidens folk av Ulf Ekman och Israel, en fantastisk historia av Thomas Arnroth) gav en minst sagt smal och ensidig bild av problematiken. Ofta menar man att Gud en gång för alla har bestämt att Judarna ska ha Israel som sitt land och att det därför kommer att bli så oavsett vad alla andra tycker eller hur judarna själva beter sig mot sina grannar. Ett tydligt exempel på att målet rättfärdigar medlen med andra ord....

Med den bakgrunden så var det här en bra bok för mig att läsa. (Även denna har jag förstås läst på min I-phone). Naturligtvis förstår jag att Ingmar Karlsson inte heller kan ge en heltäckande bild av konflikten och att han har en avsikt med det han skriver. Men i sammanhanget så litar jag nog mer på honom än Ekman och Arnroth...

Jag är alldeles för dåligt insatt i det hela för att kunna recensera boken men jag tyckte att den var väldigt intressant och den gav mig en hel del nya perspektiv. Jag rekommenderar den å det varmaste, framför allt till dig som har en frikyrklig pro-Israelisk bakgrund...

Kommentera gärna och skriv vad ni tycker om den...

2 kommentarer:

  1. du kanske skulle kolla in http://www.newsmill.se/artikel/2012/08/15/topp-varf-r-nonchaleras-karlssons-grova-vertramp innan du gör reklam för boken.
    /Dawid

    SvaraRadera
  2. Dawid, jag skrev mitt inlägg två månader innan newsmillartikeln, får väl ta en titt på den nu...

    SvaraRadera