söndag 7 oktober 2012

Lördagstankar III

Den här veckan blir det lördagstankar på söndagen istället :)
Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om att det ibland kan bli lite för mycket av optimerande i livet. Ibland måste man kunna göra saker utan att ägna en massa tid åt att fundera på om det är det optimala sättet man gör det på. Helt enkelt bara göra det man känner för....

Jag har ibland väldigt svårt att göra saker i ett lagom tempo, framför allt om det handlar om att göra något praktiskt, jag skyndar mig alldeles för mycket. Det kanske inte låter som något stort problem men i längden känner jag att jag ofta pressar mig själv onödigt mycket. Och framför allt borde jag kanske fundera på vad jag har för motiv till att skynda på.

Tyvärr måste jag nog erkänna att det för mig ofta (om än omedvetet) handlar om att visa för andra hur snabb och effektiv jag är, och det är inget jag är speciellt stolt över. Jag håller på att försöka lära mig själv att det är OK att inte vara snabbast jämt. Good enough är ett uttryck jag ofta tänker på. Häromdagen staplade vi ved och jag bestämde mig för att försöka ta det lugnt; inte skynda mig utan gå lagom fort och ta lagom stora lass. Det är skönt när man märker att man jobbar i ett lagom tempo utan att stressa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar